Webshop Kunstnere CD'er Noder Old Website

Henrik Olafsson

 

Kontrabassist & komponist

Henrik Olafsson, 2005
Henrik Olafsson


Kort om Henrik Olafsson - link til hjemmeside

Henrik Olafsson er klassisk uddannet kontrabassist fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
Han voksede op med morgensang og beatmusik.
Henrik har komponeret musik til en række danske teatre, solister og mindre ensembler.
Han har som bassist arbejdet på et stort antal teatre fra musicals til moderne operaer, med klassisk og ny musik. Har sideløbende hermed arbejdet med den "rytmiske" genre.
Henrik har været freelance musiker siden 1983 og været fast tilknyttet Promenadeorkestret i Tivoli siden 1992.

Link til Henrik Olafssons hjemmeside: www.henrikolafsson.dk


Henrik Olafsson, kontrabas

Henrik Olafsson - Foto: Christoffer Askman

 

 
Til toppen


Pressemeddelelse: "Acoustic Lines" - link til PDF

Klik hér for at åbne PDF med den officielle pressemeddelelse om
"Acoustic Lines":

Henrik Olafsson: "Acoustic Lines"

 

 
Til toppen


Anmeldelser af "Acoustic Lines"

MUSIKEREN
Marts 2006

"Smuk, akustisk cd med kontrabassen som solo-instrument og midtpunkt.
Henrik Olafsson er en fremragende, melodisk bassist, og de medvirkende på pladen har en god sans for det minimalistiske og luftige univers.
En varm, smuk og ikke mindst utroligt vellydende cd."


WWW.GAFFA.DK
7. marts 2006

4 stjerner af 6 mulige

"Familien Olafsson går den akustiske vej igen-igen

Finn Olafsson har igennem mange år sat sit præg på den danske scene for akustisk jazz med sin guitar.
Men Finn Olafsson har også en familie, der skal plejes. I anledning af, at hans pladeselskab, Olafssongs, fylder 25 år, får familien derfor lejlighed til at demonstrere dens kunnen udi det musiske. Acoustic Lines er altså et familiealbum med den klassiske bassist Henrik Olafsson i front og percussionisten Torsten Olafsson og guitaristen Finn Olafsson i baggrunden - sammen med trompetisten Karl Husum.
Den disciplinerede, klassiske kontrabas – og de fint afstemte, supplerende instrumenter – kombineret med et gennemført, gennemkomponeret repertoire gør, at Acoustic Lines må betegnes som en fin lille perle. En let og luftig sag, der bygger bro mellem den klassiske musik og kammerjazzen. Det er ikke ofte, man hører bassen forrest i lydbilledet, men Henrik Olafssons greb om instrumentet og greb om den nordiske melankoli gør bekendtskabet meget interessant. Man kan dog savne nogle dybere liggende lag i materialet.
Men dét er en detalje."

Ivan Rod


FOLK & MUSIK
December, 2005

Nils Thorlund anmelder - og sammenligner - CD'erne

Henrik Olafsson: "Acoustic Lines"
& Kasper Søeborg: "GuitarSpheres":


"Når det danske marked beriges med musik baseret på afdæmpet vellyd, er det ofte udgået fra Finn Olafssons studie i det nordsjællandske med indehaveren selv som producer og særdeles aktiv medspiller - og ofte med broderen Torstens percussion indblandet også. Sådanne produktioner er Olafsson mester i, og her foreligger et par kerneeksemplarer af typen.

Guitaristen Kasper Søeborg er absolut habil på akustisk guitar, og når den virtuose Finn Olafsson blander sig i guitarlegen, får vi i den grad guitarmusik. Den krydres dog af fløjte, fremmede strengeinstrumenter, bas og diverse percussion. Det hele - som alene er instrumentalmusik - er komponeret af solisten selv. Kompositionerne er for manges vedkommende inspireret af fremmede traditioner, og pladen som helhed får derved en verdensmusikalsk tone.

Plader af denne karakter får ofte et tilbagelænet præg. Således også denne, men dog med så stor variation i rytme, tempo og arrangement at numrene ikke blot glider ubemærket over i hinanden. Musikken er absolut veludført og velarrangeret, måske ind imellem så velarrangeret og sprød at man kan komme til at savne lidt "snavs", men den indvending vil produceren formentlig trække overbærende på smilebåndet over. Mange vil også sige at det hele mangler "underkrop", men slige vurderinger følger jo den gamle regel om smag og behag. Den musikalske kvalitet kan ingen i hvert fald antaste.

Det samme kan uden forbehold siges om kontrabassisten Henrik Olafssons udspil. Han er fætter til Finn og Torsten som begge (igen) medvirker, så her har vi et sandt familieensemble - dog suppleret af trompetisten Karl Husum.
Igen er solisten ophavsmand til samtlige kompositioner. Ingen er krediteret for arrangementerne, men Finn Olafsson har igen produceret, og det betyder at mange af ovenfor nævnte kommentarer kunne gentages her. Instrumenteringen gør derimod at denne plade trods mange lighedspunkter adskiller sig fra Kasper Søeborgs.
Kontrabassen som instrument og Henrik Olafssons knipsede spil på en rytmiske baggrund trækker lidt i jazzet retning, hvorimod Husums trompetspil umiddelbart giver et mere klassisk strøg.
Sammenlagt får pladen et unikt præg om end Finn Olafssons koncept giver musikken sin tydelige accent. Den har umiddelbart mindre vitalitet end Søeborgs, men de musikalske kompetencer kan der igen ikke røres ved."

Nils Thorlund -->

Til toppen

"Acoustic Lines" - hent pressefotos

Venstreklik midt i billedet for at åbne ny side med PR-fotos
til download i 300dpi opløsning


Acoustic  Lines


Sions Kirke d. 19. april 2006: Koncertanmeldelse

SIONS KIRKE
24. april 2006

"ØST ER ØST, OG VEST ER VEST, - OG VIST KAN DE MØDES.

Dét viste Henrik Olafsson med sin kvartet Acoustic Lines, bestående af:
Karl Husum, trompet, Finn Olafsson, guitar, Torsten Olafsson, shakuhachi fløjte og percussion, og han selv med sin kontrabas, meget tydeligt onsdag d. 19. april, da de præsenterede Henrik Olafsson's nye cd af samme navn med hovedsageligt hans egne kompositioner, for omkring et hundrede fremmødte i Sions Kirke i København.

At kategorisere og genrebestemme musikken er ikke muligt, men da også fuldstændigt uvedkommende for oplevelsen. Hvis man inden koncerten med programmet i hånden havde undret sig over, hvad mon tablas og shakuhachi fløjte har at "samtale" med en kontrabas - endsige en trompet - om, fik man svaret med en overbevisende naturlighed. De forskellige klangbilleder var til tider provokerende fremmedartede, men aldrig ude af proportion med Henrik Olafsson's dybsindige og eftertænksomme stil. Det virkede som et samlet hele, uden nogensinde at være tungt eller kedeligt.
Det var helt igennem en dejlig oplevelse.

De 4 "verdenshjørner" i Acoustic Lines mestrer hver især deres instrumenter og disses udtryk på allerbedste måde, og det var en fornøjelse at høre Henrik Olafsson, for han spiller vanvittigt godt på kontrabas, og fik den til at lyde på et væld af forskellige måder.
Karl Husum's trompetspil var blødt og varmt og klokkerent.
Nøje afstemt efter den vekslende balance hos de andre instrumenter. (Hvilket er svært når man er trompet, og de andre instrumenters lyd er svagere. Selv om han brugte enten dæmper - eller filthat.)
Finn Olafsson's guitarspil var umådeligt smukt, og virkede som om det er så let som at klø sig i nakken, selv om det ingenlunde er det.
Torsten Olafsson's solo på den japanske shakuhachi fløjte var en både smuk og dramatisk oplevelse, der blev forstærket og gjort nærværende af, at han gik op igennem kirken imens. Hans håndtering af diverse slagtøjsinstrumenter (tablas, bongotrommer, bækkener m.m.) var præcis og understregede de forskellige stemninger på fornem måde.

Sions Kirke takker for en dejlig aften i selskab med Acoustic Lines og håber på en anledning til at forny bekendtskabet. "

Gitte Lund - kordegn i Sions Kirke
Anmeldelsen trykkes i Sions Kirkes Kirkeblad i maj 2006




Henrik Olafsson

Henrik Olafsson
i Sions Kirke
19.4.2006


Sions Kirke d. 19. april 2006: Billeder fra koncerten



Henrik Olafsson

Acoustic Lines

Acoustic Lines

Kars Husum, trompet

Karl Husum

Torsten Olafsson, shakuhachi

Torsten Olafsson

Finn Olafsson, akustisk guitar

Finn Olafsson

Henrik Olafsson, kontrabas

Henrik Olafsson

Fotos: Mikkel Scharff

 

 
Til toppen


Interview med Henrik Olafsson i Birkerød Avis - link til PDF

Klik hér for at åbne PDF med interview'et med Henrik Olafsson:

Birkerød Avis d. 18. oktober 2005: "Toner fra hjertet".

 

 
Til toppen

Om CD'en - og gruppen - "Acoustic Lines"
- af Lars Kjædegaard, musiker & forfatter

Musikerne på CD'en Acoustic Lines, 2005

Torsten Olafsson, Finn Olafsson, Karl Husum & Henrik Olafsson
Foto: Christoffer Askman

Om 'Acoustic Lines'

Kontrabassen som soloinstrument er en sjælden ting i Danmark. Med cd'en 'Acoustic Lines' demonstrerer den klassisk uddannede kontrabassist Henrik Olafsson imidlertid, at også giganten i strengeinstrumentgruppen har en stemme, som egner sig til solospil.

'Acoustic Lines' er en instrumentalplade, som jeg spår et langt liv hos folk, som holder af rolig, lyrisk musik, udsat for et ensemble af garvede, højt kvalificerede musikere. Kompositionerne er Henrik Olafssons, og på 'Acoustic Lines' er instrumentalstykkerne indrammet af instrumenter, som på én gang understøtter soloinstrumentet, men som hver især også yder et bidrag, som ligger ud over det simple akkompagnement. På akustisk guitar høres Finn Olafsson, på percussion og shakuhachifløjte høres Torsten Olafsson, mens det sidste instrument, trompeten, spilles af den ligeledes klassisk uddannede Karl Husum fra DR Radiosymfoniorkestret.

På sin vis er det to verdener, der mødes. Solobassen og trompeten spiller med en disciplineret, klassisk lethed, som suppleres af brødrene Finn og Torsten Olafssons mere rytmiske tilgang til musikken. Resultatet er et dybt, lyrisk ensemblespil, som er svært at genrebestemme. Frem for alt er det en produktion, som hviler i sig selv. Der er meget rum og luft i lyden, og musikken og ensemblets organiske sammenhæng gør det samlede indtryk til en oplevelse, som tillader lytteren at synke ind i musikken og danne sig de indre billeder, som er altafgørende for, om instrumentalmusik for alvor lever i lytterens bevidsthed.

Olafssongs' adelsmærke er den analoge indspilningsproces, som giver musik af netop denne type en varm og stor klang. Ensemblet, som bakker Henrik Olafssons bas op, kender betydningen af sentensen 'less is more'. Det er derfor en fryd at høre kontrabassen tage ordet, især når den spilles af en musiker som Henrik Olafsson, hvis teknik og musikalske overskud i løbet af få strofer engagerer lytteren totalt. Man er med andre ord i rigtigt gode hænder, og Finn Olafssons suveræne produktion gør, at musikken fylder rummet og bringer lytteren i nærkontakt med instrumenternes naturlige, akustiske klang. Man kan høre træet i bassen og guitaren, fornemme hvert et anslag i Torsten Olafssons diskrete, rytmiske puls, mens trompetens ligefremme klang bærer melodilinier og temaer direkte ind i lytterens sanseapparat.

Med 'Acoustic Lines' har Henrik Olafsson og hans familieteam lagt en ny standard for utraditionel instrumentalmusik uden anden attitude end en uforbeholden kærlighed til musikken.

Lars Kjædegaard

Til toppen

"Acoustic Lines" - cover-noter

HENRIK OLAFSSON
Acoustic Lines
Olafssongs OCD 049

Læs mere om CD'en ved at klikke på cover'et


Acoustic Lines
 

Koncertbilleder: Perssons Palæ, Helsingør.

På Spil Dansk Dagen torsdag d. 27. oktober opførtes musikken fra CD'en 'Acoustic Lines' for første gang for et stort koncertpublikum.
Musikerne: Henrik Olafsson, kontrabas - Finn Olafsson, guitar
Uffe Fogtmann, trompet & cornet - Torsten Olafsson, shakuhachi & percussion

 
Torsten Olafsson, Uffe Fogtmann, Henrik Olafsson, Finn Olafsson Henrik Olafsson, Finn OLafsson
Torsten Olafsson Finn Olafsson
Henrik Olafsson Torsten Olafsson, Henrik Olafsson, Finn Olafsson
Torsten Olafsson, Henrik Olafsson, Finn Olafsson Uffe Fogtmann, Henrik Olafsson

Fotos: Christoffer Askman

Kontakt Henrik Olafsson

Telefon: 21 29 29 23
e-mail: henrikolafsson@gmail.com
Link til hjemmeside: www.henrikolafsson.dk
 

Til toppen Til forsiden
 

Musikforlaget Olafssongs • Olafssongs Music Publishing
Pårupvej 44 • DK-3230 Græsted • Danmark
Telefon: (+45) 48 39 22 59 • Mobil: (+45) 29 26 34 59
E-mail: ol@olafssongs.dk