Forside



Musikforlaget Olafssongs • Olafssongs Music Publishers • Danmark
 
   Forsiden med nyheder   •   WebShop   •   Kunstnere   •   Events   •   YouTube Channel   •   FaceBook   •   Om Olafssongs   •   Kontakt Olafssongs

Torsten Olafsson

Torsten Olafsson indspilninger
i Olafssongs' WebShop

Elements

Finn Olafsson: "Elements"
CD


De Homine Urbano

"De Homine Urbano"


Green Man

"Green Man"


100 År

CD-singlen "100 År"


Hyldest til Tony Vejslev & Frank Jæger

CDen "Hyldest til Tony Vejslev & Frank Jæger"


Hyldest til Tony Vejslev & Frank Jæger

DVDen "Hyldest til Tony Vejslev & Frank Jæger"


Du ka' ikke høre mig i radio'n

CD-singlen "Du ka' ikke høre mig i radio'n"


KlikBart Foto

CDen "Standing Waves -
Zen Shakuhachi Meditations"


De skæve drømme

"De skæve drømme"


Finn Olafsson og Torsten Olafsson

Finn Olafsson og Torsten Olafsson.
Bartof Station 30.11.19: Foto: Sven Lewandovsky for SIDE33

Torsten Olafsson   Torsten Olafsson

MUSIKER, KOMPONIST & TEKSTFORFATTER - SHAKUHACHI-SPILLER & JAPANOLOG

Torsten Olafsson 70 år d. 28. januar 2020


Torsten Olafsson på FaceBook

Torsten Olafssons websites:
torstenolafsson.dk - achesite.dk - zen-shakuhachi.dk


TORSTENs HISTORIE

Dette er forfattet med et muntert glimt i øjet, af Torsten selv - i 3. person ☺

Torsten Olafsson blev født på en kold, sen januardag i 1950, i Helleruplund Sogn på Sjælland.
Men, han voksede op i Sundby på den flade, dengang meget foragtede sydkøbenhavnske
"plebejer-ø" Amager.
Hans forældre var begge praktiserende læger for befolkningen dér på Ama'r men også musikalske; selv fik Torsten en skarp hørelse, en udviklet rytmesans, en stærk musisk nysgerrighed, og et kritisk, analytisk forsker-gen med sig "i vuggegave".

I skolen sang Torsten danske sange og salmer hver eneste skoledags morgen; han gik til dans,
klaver og blokfløjte, og som 8 år gammel grøn ulveunge skulle han blæse i et bulet signalhorn.
Han begyndte også at spille lidt på klassisk guitar og instruerede inden længe sin tre år yngre bror Finn i de første akkorder og letteste "spanske" guitargreb.

Torsten ville bare allerhelst slå på trommer. Gennem flere år sparede han sammen til sit første trommesæt, som blev komplet i 1964-65: Britiske Premier og Ajax trommer med tilhørende amerikanske ædle Zildjian bækkener.
Sammen med Finn dannede han pigtrådsorkestret VOCES, som i sommeren 1966 havde flere ugers fast engagement i Dansetten i Tivolihaven i København.

Fra 1966 til 1968 gik Torsten i gymnasiets nysproglige musiklinje. Her lærte han musikhistorie, musikteori, musikanalyse, hørelære, nodelære, musiktransskribering, koralsats og barokbas-
komposition. Han var også tenorsanger i musikklassernes kor og formand for skolens morgensangsudvalg i begge de to skoleår.


I februar 1967 stod Amagers meget populære og virkelig velspillende beatgruppe The HARLOWS uden en bassist. Torsten sprang straks til, da han blev spurgt, om han ville overtage den plads. Han kendte allerede gruppens musikere fra de gange, hvor VOCES havde "varmet op" til koncerter og skoleballer med The Harlows, og han kom nu til at danne en meget tæt trommer-elbas rytmegruppe med den ekstraordinært gode trommeslager Glenn Fischer.
Forunderligt at sige: Hen på eftersommeren det samme år vendte den tidligere Harlows-bassist Peter Mellin så tilbage til bandet - denne gang som Hammond B3-organist, og repertoiret ændrede sig mærkbart dermed!

Alt dette førte lige omkring nytåret 1968 til dannelsen af den symfoniske prog rock gruppe ACHE, som igen bare endnu et år senere skabte musikken til verdens første ægte beatballet/rockballet med titlen "De Homine Urbano". Men allerede før det, i foråret 1968, havde Torstens bror Finn Olafsson tilsluttet sig ACHE på elguitar efter en periode som leadguitarist i 3-mands bluesgruppen McKenzie Set.
"De Homine Urbano"/"Homo" var koreograferet af Kgl. solodanser Peter Schaufuss og var på Det Kgl. Teaters repertoire gennem det første halvår af 1970.
Allerede i sommeren 1969 vandt Peter Schaufuss en international balletkonkurrence på Bolshoi Teatret i Moskva med sin og ACHE's beatballet.

Musikken var komponeret af Torsten Olafsson og ACHE's Hammond-organist Peter Mellin - arrangeret af alle ACHE's fire musikere og indspillet i foråret 1969, på een enkelt dag.
"De Homine Urbano" musikken udkom officielt på PHILIPS LP d. 18. februar 1970.
Pladen er lige som ACHEs LP nr. 2, "Green Man" fra 1971, siden blevet genudgivet adskillige gange, så nyligt som både i 2012, remastret til CD for tredje gang, på det engelske pladeselskab Esoteric Recordings, og atter igen på fornemme, vellydende vinyler i 2017 og 2018, releaset af Universal Music, Denmark.

Det var Torsten, der i 1970 skrev teksten til - og indsang - ACHEs hitballade "Shadow of a Gipsy", som forresten også kan høres i den danske succesfilm "Der kommer en dag", produceret af Zentropa mfl. i 2016.

Efter de to år i musiklinjen i 1966-68 valgte Torsten Olafsson det usædvanlige universitetsstudium "Kinesisk Kunst og Kultur", som dengang havde til huse på Østasiatisk Institut i Kejsergade og på Gråbrødre Torv i midten af København.
Dér studerede han også taoistisk filosofi, konfuciansk samfundsideologi, buddhistisk idéhistorie og arkaisk kinesisk musikteori.

En sød balletdanserveninde forærede ham en dag - i den allerbedste mening - en amerikansk udgivet plade med japansk musik: en LP med solomusik for bambusfløjten shakuhachi, indspillet af den verdenskendte japanske fløjtemusiker Yamaguchi Gorō, som levede fra 1933 til 1999.
Hr. Yamaguchi underviste i 1967-1968 som "Artist in Residence" på Wesleyan University i Connecticut, USA.
Pladens titel: "A Bell Ring in the Empty Sky", udgivet af pladeselskabet Nonesuch Records, Explorer Series H-72025, New York, 1969.

A Bell Ringing in the Empty Sky, 1969


LP-gaven skulle vise sig at få en skæbnesvanger betydning:
Efter sin velafsluttede bifagseksamen i 1974 skiftede Torsten studium til "Japansk". Tidligt i 1977 kunne han lægge Danmark bag sig med kurs mod halvandet års bambusfløjteeventyr i den fine gamle kejserby Kyōto.

Der lærte han at spille Myōan Templets gamle solomusik for shakuhachi, bevaret fra Edo perioden før 1867.


Allerede, da han stadig var kun en lille dreng, blev Torsten stærkt fascineret af en lille men velvoksen, mystificerende bambuslund i hans fars Morbror Ingolf og Tante Ediths sommerhushave i Nordsjælland. Den særlige betagelse af bambus har fulgt og påvirket ham lige siden …

I 1981 fulgte en bifagseksamen i japansk og i 1983 indspilningen og udgivelsen af solofløjtepladen "Standing Waves - Zen Shakuhachi Meditations", Olafssongs OLP 001, produceret af Finn Olafsson og indspillet i Sweet Silence Studios med legendariske Metallica-producer Flemming Rasmussen som studietekniker.
"Standing Waves" findes også på CD inkl. en fyldig booklet, udgivet af Fønix Musik i 2001 - nu distribueret via shop.olafssongs.dk.


Torstens efterfølgende hovedfagsstudier i Japanologi fokuserede især på kildeforskning i bevarede klassiske shakuhachi-dokumenter fra især det 17. århundrede, som næsten alle japanske shakuhachi-historikere stadig hårdnakket benægter eksistensen af. Historieforfalskning indenfor dette område er ekstremt udbredt og omfattende.

Efter endnu et studieophold i Japan i 1986 blev Torstens afhandling om det fascinerende 'Kaidō honsoku' dokument fra 1628 afleveret året efter og bedømt til den højest mulige karakter efter den tids skala. *)

I 1986 modtog Torsten også shakuhachi-undervisning hos den berømte shakuhachi-musiker Yokoyama Katsuya (1934-2010) i dennes private hjem i Chiba-præfekturet øst for Tōkyō.

I 2008 skrev den internationalt højt anerkendte japanske shakuhachi-professor ved Ōsaka Universitet Mrs. Tsukitani Tsuneko (1944-2010) i en autoritativ bog om japansk musik om også Torsten Olafssons shakuhachi-forskning:

The body of shakuhachi researchers in Japan is relatively small; names that recur in the bibliography include Kamisangō, Tsukitani/Tukitani, Seyama and Simura/Shimura.
It is regrettable that the most conspicuous work is being produced not in Japan but by scholars abroad. (See the works by Fritsch, Gutzwiller, Keister, Lee, Olafsson.)
**)

I 2003 blev Kaidō honsoku afhandlingen publiceret internationalt af shakuhachi-eksperten Monty H. Levenson på dennes forlag Tai Hei Shakuhachi i Willits, Californien, USA.
Dette inspirerede og foranledigede Torsten til i det samme år at oprette en seriøs, akademisk velfunderet hjemmeside om hans mange ekstraordinære Zen Shakuhachi-relaterede opdagelser og afsløringer.
Hjemmesiden er blevet løbende udviklet og ekspanderes stadig med mellemrum med nyt materiale, nye fund, nye tolkninger.
I dag hedder web-adressen www.zen-shakuhachi.dk og titlen er:

"The Zen Shakuhachi Historical Evidence Research Web Pages".

Øvrige internet referencer: www.shakuhachi.dk - www.torstenolafsson.dk - www.achesite.dk - www.olafssongs.dk - www.finnolafsson.com www.shakuhachi.com - www.komuso.com - www.shakuhachisociety.eu

Diverse shakuhachi-relaterede meritter:

Torsten Olafsson har siden 1983 givet mange shakuhachi-koncerter, introduktioner til shakuhachi og japansk musik og holdt foredrag om instrumentet og hele shakuhachi-traditionen på museer, universiteter, biblioteker, højskoler, gourmet restauranter, kunstgallerier, gymnasier, i foreninger, i radio og på TV - som for eksempel:

Kulturværftet/Helsingør Bibliotek (2019), Nationalmuseet i Brede, Moesgård Museum ved Århus, Museet på Koldinghus, Designmuseum Danmark (tidl. Kunstindustrimuseet), CLAY - Danmarks Keramikmuseum i Middelfart, Etnografiska Museet i Stockholm, Ordrupgårdsamlingen i Charlottenlund, kulturcentret Gammelgaard i Herlev, Københavns Universitet (Østasiatisk Institut, både i Københavns centrum og på Amager), Lunds Universitet, Krogerup Højskole, Restaurant Mielcke & Hurtigkarl (både i Ålsgårde og på Frederiksberg), Galleri Gl. Lejre, Rungsted Gymnasium, Musikcirklen (på Lyngby Musikbibliotek), Dansk-Japansk Selskab, Foreningen Japansk-inspirerede Haver & Ikebana International Copenhagen Chapter (på Tokai University European Center i Vedbæk).

Torsten har bidraget til Danmarks Radios P1 med udsendelser om japansk musik og har medvirket som shakuhachi-musiker i Go'aften Danmark på TV2 i en portrætudsendelse med og om Anders Mattesen.

Hans shakuhachi-spil har også kunnet høres i koncerter sammen med Finn Olafsson, Michael Vogelius Larsen og Tom Frederiksen i bl.a. Århus Musikhus, Maribo Domkirke, Sankt Nikolai Kirke i Nakskov, Tikøb Kirke, Sions Kirke på Østerbro, Kulturhuset Islands Brygge, på Skovsgård Hotel c/o Brovst Musikforsyning i Nordjylland og hos folkemusikforeningen GUF i Strib på Fyn - og på indspilninger med 1980'ernes anerkendte akustiske guitarduo Anders Roland & Finn Olafsson.

I foråret 2017 medvirkede Torsten til åbningen af Amalienborg Slots udstilling "Japan i Kongehuset". Dér, under udstillingens åbningshøjtidelighed i Christian VIII's Palæ, spillede Torsten klassisk asketiske 'Myōan Taizan-ha' shakuhachi-soloer med Hans Kejserlige Højhed Japans Kronprins Naruhito og Danmarks Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik som de fornemme protektorer og æresgæster.


Øvrigt musikrelateret:

Torsten Olafsson har siden 1969 bidraget som musiker m.m. til mere end 40 plade- og DVD-indspilninger og spillet et utal af koncerter over en bred vifte af musikgenrer ...
- siden 1981 transskriberet vel nok snart mere end 1.400 danske pop-, folk-, jazz- og rockmusik-"værker" udgivet på tryk ...
- siden 1981 produceret hundreder af nodeproduktioner for en gedigen række af både de større og mindre danske og udenlandske musikforlag ...
- siden 1983 designet pladecovere til over 50 danske fonogramudgivelser ...

Musikersamarbejder omkring pladeindspilninger og løbende koncertvirksomhed:

Duo med bror og guitarist Finn Olafsson - egne musikværker for akustiske stålstrengsguitarer, indiske tabla, shakuhachi og vokaler ...
Trio med Tom Frederiksen og Finn Olafsson - Tony Vejslev & Frank Jæger repertoire og egne danske sange for akustiske guitarer, akustisk basguitar og vokaler ...
Trio med Finn Olafsson og Michael Vogelius Larsen - "Music From North Sealand" instrumental-musikprojekt produceret i samarbejde med VisitNordsjælland ...

Fra oktober 2019: Samarbejde som trommeslager med nordsjællandske "traditionelle" jazz-musikere ...

30. november, 2019: Bassist og sanger i en til lejligheden arrangeret "ACHE-reunion" til ære for afdøde trommeslager Gert Smedegaard i Bartof Station på Frederiksberg ...




Litteraturhenvisninger:

*)
Torsten Olafsson: Kaidō Honsoku, 1628: The Komosō's Fuke Shakuhachi Credo.
On Early 17th Century Ascetic Shakuhachi Ideology. Speciale, Østasiatisk Institut, Københavns Universitet, 1987.
Udgivet internationalt på CD-rom og med inkluderet trykt introduktion af forlaget Tai Hei Shakuhachi c/o Monty H. Levenson, Willits, Californien, USA, 2003.

Redaktører: Mei Levenson og Monty H. Levenson.
Link til direkte bestilling fra forlaget:
www.shakuhachi.com

**)
Tsukitani Tsuneko: 'The Shakuhachi and its music.' Siderne 145-168 i:
The Ashgate Research Companion to Japanese Music.
SOAS Musicology Series. 466 síder.
Udgivet af Ashgate Publishing Group, England & USA, 2008.



Torsten i Frederiksborg Slotspark, 2007


Musikforlaget Olafssongs • Pårupvej 44 • DK-3230 Græsted • Danmark • Telefon: (+45) 29 26 34 59 • E-mail: ol@olafssongs.dk • Copyright © Olafssongs